onsdag 4. januar 2012

Vinter og Snø


Bildet ovenfor og nedenfor, har jeg tatt en vintermorgen, da solen var på vei opp. Jeg hadde kameraet innstilt på autofokus uten blits. På bildet over, bøyde meg ned for å være på bakkenivå og skape en spennende og annerledes vinkel, samt en spennende effekt av sollyset. På bildet under stod jeg oppreist for å få med solens sterke stråler. Jeg har også redigert bildene litt i etterkant: Blant annet kontrastene, og metningen, for å få sollyset til å bli mer dramatisk. I bildene er der også forskjellige komposisjoner. Den delen av gjerdet hvor lyset slippes inn, er plassert litt over sentrum, og ligger i det gyldne snitt. I tillegg er der horisontale og vertikale linjer i gjerdet, og i snøen. Sporene i snøen har også en spesiell effekt, det etterlater oss en tanke om en historie bak bildet. 


Disse to bildene er også tatt i det solen er på vei opp, med kamera innstilt på autofokus uten blits. De er tatt fra samme posisjon, men med forskjellig kamera vinkel, og man kan se hvor forskjellig bildene kan bli av dette. I Bildet over får man en varm følelse fra solen som skinner, mens i bildet nedenfor er stemningen litt mer kald, ettersom man får et fokus på trærne og fjellene dekket av snø. Solen er i det gyldne snitt, og gjerde krysser over som en diagonal linje i begge bildene. I tillegg ser man, spesielt i det under, at   bildet er delt inn i tre: forgrunnen med gjerdet, trærne midten, og fjellene og sjøen i bakgrunnen. 





På dette bildet har jeg stilt inn kamera med kort lukkertid, for å få med snøfnuggene som daler fra himmelen. Dette ga bildet et interessant uttrykk, og "prikken over i'en" for vinterstemningen. Solen som lyser opp sjøen er en kontrast til de kalde snøfnuggene, og dette gir en et interessant uttrykk til bildet. Bildet er redigert i fargene for å forsterke disse kontrastene. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar