torsdag 5. januar 2012

Linotrykk - prosessen


Det første jeg måtte gjøre for å komme i gang med linotrykk prosessen, var å velge ut et bilde. Dette bildet måtte jeg justere med "stamp"-verktøyet i Photoshop, for deretter å speilvende det, slik at det tilslutt blir riktig vei. 

For å få bildet over på linoplaten som skal skjæres i, trengte jeg blåpapir. Dette la jeg mellom arket og platen, tegnet langs strekene på bildet, og det ble overført på linoplaten. Denne prosessen er forklart i bilder under. 




Når bildet er overført på linoplaten, er det klart for å skjære. Da er det en god idé å ha arket med bildet liggende ved siden av, slik at man alltid kan dobbelsjekke at man kun skjærer ut det som skal være hvitt. I tillegg er det lurt å varme linoplaten på en varmeplate jevnlig, slik at den er myk og dermed lettere å skjære i. Se bilder under, for hvordan det gikk med meg. 



Etter at bildet er ferdig utskjært i platen, er det klart for å trykke det over på ark. Det første jeg gjorde da, var å ta litt svartmaling over på en glassplate, fordele den utover med en rulle, slik at den ble tynn og gjevn, og deretter rulle den over linoplaten. Da vil malingen legge seg på de områdene som ikke er skjært ut. 





Det siste man gjør i prosessen, er å legge den svartmalte linoplaten i en trykkepresse for å overføre motivet på et ark. Da legger man linoplaten underst, arket over og tilslutt en tjukk matte som beskyttelse. Bildene under beskriver prosessen. 


Som du ser på det siste bildet i bildeserien ovenfor, skjærte jeg vekk øverste del av linoplaten etter jeg hadde gjennomført selve trykket. Grunnen til dette var fordi jeg synes den øverste delen på trykket var forstyrrende og upassende. Resultatet på det andre og siste trykket jeg gjennomførte, er fotografert under, og jeg ble veldig fornøyd med resultatet! 



Fra datautskrift til linotrykk: 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar