torsdag 23. februar 2012

Dyptrykk - prosessen

Tema til dyptrykk-oppgaven var arkitektur. Jeg valgte et bilde som jeg tok i en fangeleir på klassetur til Polen. 


I Photoshop gjorde jeg bildet svart-hvitt, slik at det ble lettere å velge ut hva jeg skulle skrape og ikke, i tillegg speilvendte jeg det, slik at det ble riktig vei når jeg trykket det. 
















































Videre festet jeg bildet bak en plexiglassplate, og brukte en koldnål til å skrape i platen. Da skrapte jeg i de områdene som skulle være svart. 






Da plexiglassplaten var ferdig skrapt, var jeg klar til å trykke motivet på papir. 


Jeg dekket platen med svartmaling, og tørket den av igjen med et stykke matpapir, slik at malingen kun lå i ripene i platen. 












Dette bildet viser ikke mitt motiv.























Før jeg var helt klar til å trykke, måtte jeg fukte papiret litt, slik at det ble bevegelig og mykt, og mer mottakelig for å trekke til seg malingen. Jeg ble veldig fornøyd med resultatet.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar