mandag 23. januar 2012

Popart



Disse fire bildene har jeg redigert i photoshop, og de er popart-inspirert. Det er det samme bildet jeg har brukt, men med forskjellige bakgrunner og farger. Det første jeg gjorde var å klippe ut personen, og kopiere den inn på et nytt ark. Dette gjorde jeg fordi jeg ville fjerne elementene som originalt var i bakgrunnen, og legge på en ny. Da markerte jeg linjene rundt personen med "Quick selection Tool" i photoshop, og trykket "edit" og "copy". Deretter trykket jeg "edit" og "paste" på et nytt ark, slik at personen ble plassert på en helt blank bakgrunn. For å flytte personen der jeg ville ha det på bakgrunnen trykket jeg "edit", "transform" og "scale". Da plasserte jeg motivet litt til venstre for midten, slik at det ligger i det gyldne snitt og skaper balanse i bildet. 


Det neste jeg gjorde nå, var å redigere personen med et grafisk uttrykk. Da gjorde jeg motivet først svart hvitt, deretter justerte jeg kontrastene litt. Så gikk jeg inn på "image", Adjustments" og trykket på "Threshold". Da fikk bildet et tydelig skille mellom det mørke og det lyse, i svart og hvitt (slik du ser på bilde nederst til venstre ovenfor). For å legge i farge i de svarte eller hvite feltene brukte jeg "Paint Bucket tool". 


Til slutt ville jeg også gjøre bakgrunnen litt mer spennende. I tre av bildene ovenfor "pixelerte" jeg da bakgrunnen. Jeg la først til ønsket farge på bakgrunnen, og deretter gikk jeg på "Filter", "Pixelate" og "Color Halftone" (I de to bildene øverst)/"Mezzotint" (I bildet nederst til venstre). Grunnen til størrelseforskjellen på sirkelene i de to øverste bildene, er at jeg har skrevet inn forskjellige verdier i feltet "Max. Radius.".

lørdag 7. januar 2012

10 beste bilder

1.


Dette bildet har jeg redigert i photoshop, hvor jeg har laget en svart/hvit kopi av orginalbildet, og visket over jakken, slik at fargen kom fram igjen her. Jeg har valgt ut dette bildet som ett av mine "ti beste bilder", fordi jeg synes der er mange god visuelle virkemidler. Fargekontrastene mellom den røde jakken, og landskapet som er svart/hvitt, skaper et interessant uttrykk til bildet, i tillegg til at det trekker oppmerksomhet til hovedmotivet: jenten som står på hender. Denne fargekontrasten og jentens uvanlige oppstilling, gjør bildet spennende og utradisjonelt. 

Andre ting som skaper harmoni og balanse i bildet, er romvirkningen med personen i forgrunnen, elven og hyttene i mellomgrunnen og fjellene i bakgrunnen, samt komposisjonene. Hovedmotivet er plassert i det gyldne snitt (her: litt til høyre for midten). Denne komposisjonen gir naturlig en balanse til bildet, for oss som ser på det. Komposisjonen vannrette linjer er også tilstede. Elven i mellomgrunnen strekker seg vannrett over bildet som en linje, og dette skaper ro og dybde.


2.


Dette bildet har jeg tatt en vintermorgen, med kamera innstilt på autofokus uten blits. Det vi ser her er morgensolen som skinner gjennom gjerdet, og skyggene som dannes i snøen. For å få en spennende vinkel og for å benytte sollyset på en kreativ måte, bøyde jeg meg ned på bakkenivå og tilføyde bildet et interessant uttrykk. Jeg har også redigert bildet litt i etterkant. Blant annet kontrastene, og metningen, for å få sollyset til å bli enda mer dramatisk. I bildet finner vi også forskjellige komposisjoner. Den delen av gjerdet hvor lyset slippes inn, er plassert litt over sentrum, og ligger i det gyldne snitt. I tillegg er der horisontale og vertikale linjer i gjerdet, som skaper balanse og ro, samtidig som de opplyste linjene i snøen tilføyer en form for kraft til bildet.  Sporene i snøen har også en spesiell effekt, det etterlater oss en tanke om en historie bak bildet.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

 9.

10.

Stilleben/oppstilling

Tema for disse bildene er lys, og jeg har tatt de med hensikt i å se effekten av hvordan lyset spiller inn på bildets uttrykk. Alle bildene er tatt uten blits, og med en ISO verdi på 3200. 

Etter fotograferingen har jeg redigert kontraster og farger, for å gjøre bildene enda mer spennende. Dette er bildene jeg likte best fra bildeserien:






torsdag 5. januar 2012

Linotrykk - prosessen


Det første jeg måtte gjøre for å komme i gang med linotrykk prosessen, var å velge ut et bilde. Dette bildet måtte jeg justere med "stamp"-verktøyet i Photoshop, for deretter å speilvende det, slik at det tilslutt blir riktig vei. 

For å få bildet over på linoplaten som skal skjæres i, trengte jeg blåpapir. Dette la jeg mellom arket og platen, tegnet langs strekene på bildet, og det ble overført på linoplaten. Denne prosessen er forklart i bilder under. 




Når bildet er overført på linoplaten, er det klart for å skjære. Da er det en god idé å ha arket med bildet liggende ved siden av, slik at man alltid kan dobbelsjekke at man kun skjærer ut det som skal være hvitt. I tillegg er det lurt å varme linoplaten på en varmeplate jevnlig, slik at den er myk og dermed lettere å skjære i. Se bilder under, for hvordan det gikk med meg. 



Etter at bildet er ferdig utskjært i platen, er det klart for å trykke det over på ark. Det første jeg gjorde da, var å ta litt svartmaling over på en glassplate, fordele den utover med en rulle, slik at den ble tynn og gjevn, og deretter rulle den over linoplaten. Da vil malingen legge seg på de områdene som ikke er skjært ut. 





Det siste man gjør i prosessen, er å legge den svartmalte linoplaten i en trykkepresse for å overføre motivet på et ark. Da legger man linoplaten underst, arket over og tilslutt en tjukk matte som beskyttelse. Bildene under beskriver prosessen. 


Som du ser på det siste bildet i bildeserien ovenfor, skjærte jeg vekk øverste del av linoplaten etter jeg hadde gjennomført selve trykket. Grunnen til dette var fordi jeg synes den øverste delen på trykket var forstyrrende og upassende. Resultatet på det andre og siste trykket jeg gjennomførte, er fotografert under, og jeg ble veldig fornøyd med resultatet! 



Fra datautskrift til linotrykk: 



onsdag 4. januar 2012

Vinter og Snø


Bildet ovenfor og nedenfor, har jeg tatt en vintermorgen, da solen var på vei opp. Jeg hadde kameraet innstilt på autofokus uten blits. På bildet over, bøyde meg ned for å være på bakkenivå og skape en spennende og annerledes vinkel, samt en spennende effekt av sollyset. På bildet under stod jeg oppreist for å få med solens sterke stråler. Jeg har også redigert bildene litt i etterkant: Blant annet kontrastene, og metningen, for å få sollyset til å bli mer dramatisk. I bildene er der også forskjellige komposisjoner. Den delen av gjerdet hvor lyset slippes inn, er plassert litt over sentrum, og ligger i det gyldne snitt. I tillegg er der horisontale og vertikale linjer i gjerdet, og i snøen. Sporene i snøen har også en spesiell effekt, det etterlater oss en tanke om en historie bak bildet. 


Disse to bildene er også tatt i det solen er på vei opp, med kamera innstilt på autofokus uten blits. De er tatt fra samme posisjon, men med forskjellig kamera vinkel, og man kan se hvor forskjellig bildene kan bli av dette. I Bildet over får man en varm følelse fra solen som skinner, mens i bildet nedenfor er stemningen litt mer kald, ettersom man får et fokus på trærne og fjellene dekket av snø. Solen er i det gyldne snitt, og gjerde krysser over som en diagonal linje i begge bildene. I tillegg ser man, spesielt i det under, at   bildet er delt inn i tre: forgrunnen med gjerdet, trærne midten, og fjellene og sjøen i bakgrunnen. 





På dette bildet har jeg stilt inn kamera med kort lukkertid, for å få med snøfnuggene som daler fra himmelen. Dette ga bildet et interessant uttrykk, og "prikken over i'en" for vinterstemningen. Solen som lyser opp sjøen er en kontrast til de kalde snøfnuggene, og dette gir en et interessant uttrykk til bildet. Bildet er redigert i fargene for å forsterke disse kontrastene.